CODE NIGHT #6 – UX ÄR MÅLET
UX, user experience, är mer än användargränssnitt, mer än design och mer än interaktion – UX är målet för all utveckling.
KVÄLLENS TALARE
AGENDA
17:30-18:00
REGISTRERING & MINGEL MED ENKLARE MAT, SNACKS & DRYCK
18:00-18:05
HEJ OCH VÄLKOMNA FRÅN IDG
Sophia Nilsson, IDG
18:05-18:25
HÄR BÖRJAR JOBBET MED ANVÄNDARUPPLEVELSEN
Hur ska man tänka för att skapa en positiv användarupplevelse? Vad ska man börja med? Gail Johnsson på HIQ berättar om hur hennes arbete i ett projekt kan se ut. Till en början handlar det om allt från workshops, behovsanalyser och målgruppstudier, till att skapa olika typer av prototyper.
Gail Johnsson, Interaktionsdesigner, HIQ
18:25-18.45
SÅ HÄR SKÖTS UX-JOBBET I MODERNA PROJEKT
Trots att vi alla bekänner oss till ett agilt arbetssätt, eller skulle vilja det, sköts designöverlämningar fortfarande ofta enligt vattenfallsmodellen. När krav, UX ch design är godkända, lämnas de till utvecklarna för implementering. Men om du ens mejlar ett Photoshopdokument med UX-förslag så har du redan misslyckats. Design- och UX-processen kan fungera ihop med agil utveckling. Här får du veta hur.
Johan Öbrink, Creative Director, Iteam
18:45-19:00
KORT MINGELPAUS
19:00-19:15
CASE: HUR MAN SKAPAR ETT SYSTEM SOM FÖRBÄTTRAR LIVET FÖR TUSENTALS STOCKHOLMARE..
Vladimir berättar om sitt arbete med Trafikverket och Stockholms stads ärendehanteringssystem Kopplet. Uppdraget var att ta fram ett nytt gränssnitt med hög användbarhet, som var anpassat till operatörernas faktiska arbetssituation och rutiner. Målet var att skapa en bättre effektivitet och kvalitet, för att minska felaktiga och dyrbara utryckningar för upphandlade entreprenörer som har i uppdrag att åtgärda alla fel.
Vladimir Koller, Senior UX-Designer, CGI
19:15-19:35
LIVEPODD MED KODSNACK
På scen kommer killarna från Kodsnack att spela in nästa avsnitt utav sin populära podcast. Missa inte!
19:35-19:40
KORT BENSTRÄCKARE
19:40
KVÄLLENS WORKSHOP DRAR IGÅNG!
CRISP
”IDÈGENERERA SOM ETT PROFFS”
Design Studio är en timeboxad metod för att generera många idéer och utforska möjligheter och tidigt slänga dåliga lösningsförslag. Man gör övningen i grupper med så olika bakgrund och perspektiv som möjligt, vilket ger bättre idéer och gemensam förståelse snabbt. Metoden används ofta av agila utvecklingsteam tillsammans med inbjudna personer från andra avdelningar och kan kickstarta nya projekt, eller som en del av sprintplaneringen.
Under den här workshopen får du lära dig mer om verktyg och arbetssätt baserat på Lean UX och agil metodik.
Mia Kolmodin, Crisp & Per Lundholm, Crisp
CGI
”UX WORKSHOP – ÄR GRÄSET GRÖNARE PÅ ANDRA SIDAN?”
En workshop utformad för dig som bättre vill förstå en UX-designers värld. Workshopen inleds med en kort introduktion till User Experience och hur vi på CGI jobbar med UX i våra projekt. Vi ger dig sedan ett par bra vägledande ord och lite smarta tankar, sen är det din tur att vara UX-designer och lösa en utmaning som vi skapat. Vi avslutar workshopen med en genomgång av resultatet av allas arbete och ett kortare utlåtande från oss om hur vi ser på lösningarna.
Hur svårt kan det va?
Vladimir Koller, CGI, Tommy Cronebäck, CGI & Eric Pettersson, CGI
WRAPP
”WTF ÄR DET HÄR MED ANVÄNDBARHET OCH VAD SKA JAG HA DET TILL?”
Abstraktion är något vi som utvecklare är vana att resonera kring när det handlar om att skriva kod som är användbar, men tyvärr gäller inte samma sak för våra UI:n. Hur kommer det sig att min mamma tycker det är så himla svårt att använda många av våra digitala tjänster? Vad är skillnaden på ett gränssnitt som funkar och ett gränssnitt som bara jag älskar att använda?
Under den här workshopen kommer vi ta reda på vad som är skillnaden mellan hiss och diss, och hur vi kan jobba för att skapa bättre och skönare upplevelser. Vi försöker förstå oss på vad det egentligen betyder att göra användbara gränssnitt, och hur man tänker för att bygga interaktioner som kommer till liv.
Annie Thorell, Wrapp