CODE NIGHT #6 – UX ÄR MÅLET

UX, user experience, är mer än användargränssnitt, mer än design och mer än interaktion – UX är målet för all utveckling.
Det handlar om allt från konceptutveckling till att skriva smart front end-kod för att nå det övergripande målet att maximera användarens upplevelse. Att få olika typer av experter att samarbeta, till exempel en designer och en programmerare, är en av många utmaningar som märks. För i slutändan handlar det om att skriva smart kod på ett effektivt sätt för att kunna implementera de krav som marknaden idag ställer.

Code Night #6 arrangeras den 15 september på Skofabriken i Stockholm. Under en avslappnad helkväll får du lyssna till intressanta talare och delta i spännande workshops om hur du produktivt arbetar med och kring UX tillsammans med 150 andra utvecklare. Antalet platser är begränsat och vi tar ut en mindre bokningsavgift på 150 kr/person för att garantera en plats åt dig. I priset ingår enklare mat, snacks, dryck och en fullspäckad kodkväll. Vi ses!

KVÄLLENS TALARE

AGENDA

17:30-18:00

REGISTRERING & MINGEL MED ENKLARE MAT, SNACKS & DRYCK

18:00-18:05

HEJ OCH VÄLKOMNA FRÅN IDG

Sophia Nilsson, IDG

18:05-18:25

HÄR BÖRJAR JOBBET MED ANVÄNDARUPPLEVELSEN

Hur ska man tänka för att skapa en positiv användarupplevelse? Vad ska man börja med? Gail Johnsson på HIQ berättar om hur hennes arbete i ett projekt kan se ut. Till en början handlar det om allt från workshops, behovsanalyser och målgruppstudier, till att skapa olika typer av prototyper.

Gail Johnsson, Interaktionsdesigner, HIQ

18:25-18.45

SÅ HÄR SKÖTS UX-JOBBET I MODERNA PROJEKT

Trots att vi alla bekänner oss till ett agilt arbetssätt, eller skulle vilja det, sköts designöverlämningar fortfarande ofta enligt vattenfallsmodellen. När krav, UX ch design är godkända, lämnas de till utvecklarna för implementering. Men om du ens mejlar ett Photoshopdokument med UX-förslag så har du redan misslyckats. Design- och UX-processen kan fungera ihop med agil utveckling. Här får du veta hur.

Johan Öbrink, Creative Director, Iteam

18:45-19:00

KORT MINGELPAUS

19:00-19:15

CASE: HUR MAN SKAPAR ETT SYSTEM SOM FÖRBÄTTRAR LIVET FÖR TUSENTALS STOCKHOLMARE..

Vladimir berättar om sitt arbete med Trafikverket och Stockholms stads ärendehanteringssystem Kopplet. Uppdraget var att ta fram ett nytt gränssnitt med hög användbarhet, som var anpassat till operatörernas faktiska arbetssituation och rutiner. Målet var att skapa en bättre effektivitet och kvalitet, för att minska felaktiga och dyrbara utryckningar för upphandlade entreprenörer som har i uppdrag att åtgärda alla fel.

Vladimir Koller, Senior UX-Designer, CGI

19:15-19:35

LIVEPODD MED KODSNACK

På scen kommer killarna från Kodsnack att spela in nästa avsnitt utav sin populära podcast. Missa inte!

19:35-19:40

KORT BENSTRÄCKARE

19:40

KVÄLLENS WORKSHOP DRAR IGÅNG!

CRISP

”IDÈGENERERA SOM ETT PROFFS”

Design Studio är en timeboxad metod för att generera många idéer och utforska möjligheter och tidigt slänga dåliga lösningsförslag. Man gör övningen i grupper med så olika bakgrund och perspektiv som möjligt, vilket ger bättre idéer och gemensam förståelse snabbt. Metoden används ofta av agila utvecklingsteam tillsammans med inbjudna personer från andra avdelningar och kan kickstarta nya projekt, eller som en del av sprintplaneringen.

Under den här workshopen får du lära dig mer om verktyg och arbetssätt baserat på Lean UX och agil metodik.

Mia Kolmodin, Crisp & Per Lundholm, Crisp

CGI

”UX WORKSHOP – ÄR GRÄSET GRÖNARE PÅ ANDRA SIDAN?”

En workshop utformad för dig som bättre vill förstå en UX-designers värld. Workshopen inleds med en kort introduktion till User Experience och hur vi på CGI jobbar med UX i våra projekt. Vi ger dig sedan ett par bra vägledande ord och lite smarta tankar, sen är det din tur att vara UX-designer och lösa en utmaning som vi skapat.  Vi avslutar workshopen med en genomgång av resultatet av allas arbete och ett kortare utlåtande från oss om hur vi ser på lösningarna.
Hur svårt kan det va?

Vladimir Koller, CGI, Tommy Cronebäck, CGI & Eric Pettersson, CGI

WRAPP

”WTF ÄR DET HÄR MED ANVÄNDBARHET OCH VAD SKA JAG HA DET TILL?”

Abstraktion är något vi som utvecklare är vana att resonera kring när det handlar om att skriva kod som är användbar, men tyvärr gäller inte samma sak för våra UI:n. Hur kommer det sig att min mamma tycker det är så himla svårt att använda många av våra digitala tjänster? Vad är skillnaden på ett gränssnitt som funkar och ett gränssnitt som bara jag älskar att använda?

Under den här workshopen kommer vi ta reda på vad som är skillnaden mellan hiss och diss, och hur vi kan jobba för att skapa bättre och skönare upplevelser. Vi försöker förstå oss på vad det egentligen betyder att göra användbara gränssnitt, och hur man tänker för att bygga interaktioner som kommer till liv.

Annie Thorell, Wrapp

22:00

KVÄLLEN AVSLUTAS, TACK!

PLATS: SKOFABRIKEN, HORNSTULL

Denna gång arrangeras Code Night på Skofabriken i Hornstull. I och med detta kan vi erbjuda fler personer att delta under kvällen och skapa ett bredare utbud av spännande workshops för dig som deltagare.

Adress: Hornbruksgatan 23, Stockholm
Datum: 15 september
Tid: 17.30 – 22.00

Frågor? Kontakta oss på codenight@idg.se

PARTNER

Stort tack till vår partner som hjälper oss att genomföra denna kväll!

CGI